Användning av täcke

Jag tycker man ska använda täcke så sällan man kan på sin häst,
stänga in dom i ett täcke när det egentligen inte behövs är onödigt.
Om det ska regna väldigt lite en dag tycker jag man inte behöver använda ett täcke,
om det kanske inte är november och jätte kallt men nu syftar jag på sommaren.
 
Det finns ju de hästar som behöver flugtäcken eller eksemtäcken, då ska man ju ha det.
Men jag tycker det inte finns någon användning att lägga på hästen täcken när det inte behövs,
kanske bara för det ska komma lite regn en stund på dagen.
Jag menar, jag tror det är få hästar som dött av lite regn liksom ;)
 
 
På vintern om man klipper sin häst är det ju klart man anvnänder täcken på dom.
Man använder ju täcken efter väder och det är ju förståligt.
Men jag tycker själv täcken ibland kan vara lite överskattat och man använder det i onödan.
För vilken häst vill ha ett tex regntäcke med fleece i när det ska vara sol en hel dag?
 
 
Jag tror hästen får hellre lite regn på sig än att gå flera timmar i ett täcke när det inte regnar.
Men ska det komma riktigt med regn under en hel dag så kan man använda täcke,
då det är skönare att komma till stallet och borsta en torr häst.
Om det då är på sommaren finns det regntäcken utan foder, men hästarna tål regn.
Man gör ju precis som man vill men hästen dör ju inte av att få lite regn på sig.
De flesta hästar har ju päls på sommaren.
 
Jag tycker jätte synd om hästar när någon lagt på dom ett regntäcke när det är varmt ute,
själv skulle jag inte vilja ha på mig ett massa kläder om det var varmt ute,
tänk då också om hästen har päls vilket blir jätte varmt.
 
 
Man stänger även in tex bogarna på hästen om täcket inte har stor bogfrihet,
men det kan ändå inte mätas om mot en utan täcke.
 
Det finns alltid hästar som tål mer än andra och vissa som fryser lätt och så,
men mitt på sommaren när det är varmt är det ingen häst som behöver ett täcke på sig,
om det tex inte är mot eksem eller att den måste ha flugtäcke på sig och liknande.
 
Det är klart en häst ska ha ett täcke OM det behövs,
men jag tycker att ibland är det inte nödvändigt när någon lägger på sin häst ett täcke,
kanske för det bara ska komma lite regn under flera timmars uteviselse.
Om jag ser en häst nu på sommaren i en hage med gräs så bry den sig inte om det regnar,
den står där och betar ändå, utan sitt täcke.
 
 
Hur ser ni på det här med täcken? Och hur mycket man ska använda dom?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0