Träna kondition i skogen

Att konditionsträna sin häst i skoge tycker jag är riktigt roligt,
tex på en bra gräsväg eller en grusväg, det är båda bra och roligt.
Det gjorde jag ibland med Salsa, jag red ibland på slingan och ibland på en gräsväg.
Gjorde det ofta när jag red ut henne själv, hon var lite töntig,
så det var lättare att konditionsträna henne på en väg än att rida en runda.
 
Ofta så skrittar jag fram innnan det och sen travar jag fram på vägen och även galoppera fram.
Jag tycker att man rider fram och rider av hästen är en viktig del av ridpasset.
Men jag varierade lite mellan ibland kanske mycket galopp eller nästa gång trav.
 
 
Lite exempel på hur jag red ibland:
- Mycket galopp i ett jämt grundtempo under en längre tid.
- Intervaller, då jag galopperade en stund med ett lite högre tempo och la in trav/skritt ibland.
- Tempoväxlingar, då jag tex red i kortare trav/galopp och längre trav/galopp.
Sen finns det massa mer variationer man kan göra.
 
Jag upplevde att Salsa tyckte det också var kul att tex få galoppera av sig i skogen,
nu tränade vi ju inte jätte hårt med henne men iallafall så tyckte hon detta var roligt.
 
Detta är något jag kommer fortsätta med när jag har Clifden och andra hästar i framtiden.
Det ger både bra träning och det är roligt, tycker iallafall jag ;)
 
 
Tycker ni konditionsträning i skogen är bra? Hur brukar ni träna hästen kondition?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0